GENG LENSA HIDUP

18 May 2014

RESEPI - BERGEDIL SARDIN

Assalammualaikum...

haaa kali ni aku nak share respi bergedil sardin... bergedil ni sebenarnya favorite food my father in law... haha asal aku balk kampung je mesti dia akan mintak aku buatkan dia bergedil...

biasanya aku buat bergedil kentang dengan ayam je... tapi sejak berjiran dengan ustaz yang terror gile masak... aku dapat la ilmu baru... BERGEDIL SARDIN yang memang ohsem!!!

masa kat sarawak aku pernah try wat sekali.... memang sedap ko...

then bila balik semenanjung mesti la aku buatkan my father in law bergedil sardin ni.... nak bagi dia rasa la kan... 25 biji aku buat licin tak sampai dua jam... bukan my father in law je suka... biras aku pun cakap sedap ho3... ce korang try... 

Bahan-bahan:
9 biji kentang (saiz sederhana)
satu tin sardin (ape2 brand pun boleh)
sebiji bawang besar (dimayang halus)
3 tangkai daun sup / 3 tangkai daun bawang
lada sulah/ lada hitam secukupnya
monosodium glutamate (msg) - sikit je
garam secukupnya
secubit gula
telur ayam 2-3 biji ikut saiz yang kita gunakan
minyak untuk menggoreng

caranya:
- kupas kentang dan potong kecil
- goreng kentang yang siap dipotong dengan cara deep fry
- keluarkan satu tin sardin buang kuahnya dan basuh dan toskan
- lenyek kentang yang siap digoreng
- hancurkan sardin yang siap ditos tadi
- potong daun sup/daun bawang halus2
- satu kan kentang, sardin, bawang, daun sup/daun bawang, lada sulah/ lada hitam, garam, msg, gula
- gaul rata

kemudian bulat2kan ikut la bentuk yang disukai... pecahkan telur... pukul hingga agak kembang... dan celupkan adunan yang dah dikepal tadi ke dalam telur yang dah dipukul...

panaskan minyak hingga betul2 panas... masukan bergedil yang dah dicelup telur tadi... goreng hingga agak perang... kemudian angkat dan toskan...

sedia untuk dihidang... sekian


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...